Mentale game!

 

Inleiding:
Als je de fysieke en technische kant van het bowlen onder de knie hebt wordt het steeds belangrijker om een goede mentale ingesteldheid te hebben. Het is een hele opgave om je concentratie de hele wedstrijd op pijl te houden. Zeker als je onder zware druk komt te staan (bv. In finales).

In dit hoofdstuk zullen we enkele hulpmiddelen bespreken om je beter te leren voorbereiden op een wedstrijd, om je vertrouwen te vergroten, je motivatie te verhogen en je stress beter leren beheren.

Deze technieken kun je ook in je dagelijks leven gebruiken. Zo kun je betere slaagkansen hebben in eender welk avontuur dat je gaat aanvatten. Zij kunnen je helpen met je dagelijkse stressituaties.

Bekwaamheid = zelfvertrouwen:
Je zult al wel gemerkt hebben dat je je goed gaat voelen bij dingen die je goed kunt. Je zult dan ook wel gemerkt hebben als je dit regelmatig goed doet dat je zelfvertrouwen hierin gaat stijgen. Hiervoor is het dus noodzakelijk dat je de basis van het bowlingspel zeer goed beheerst, Zodat je je kunt aanpassen aan verschillende condities en dat je regelmatig je spares maakt.

Als je deze technieken  onder de knie wilt krijgen dan is er maar 1 oplossing en dat is oefenen, oefenen en nog maar eens oefenen.

Dit oefenen is nu net een woord waar de meeste beoefenaars een hekel aan hebben. Bij dit woord bedenken vele beoefenaars dat ze steeds hetzelfde moeten herhalen. Dit is voor een gedeelte waar maar elke keer je op de banen gaat wacht er een nieuwe uitdaging. Andere condities ander materiaal en andere ingesteldheid van jezelf. Tevens kan men iedere dag iets nieuws proberen zo blijft het spelen steeds een uitdaging.

Vergeet zeker niet te genieten van je spel iedere keer je gaat spelen.

Positieve mentale inbeelding:
Je kan je dit voorstellen als een levendige dagdroom. Deze vorm van inbeelding wordt ook imigary genoemd en is heel goede vorm om je mentaal voor te bereiden op de ergste situaties die kunnen voorkomen. Het kan zelf zo ver gaan dat je je zintuigen gaat gebruiken zodat je een gevoel gaat krijgen van wat je je aan het inbeelden bent . Als je alles wilt halen uit deze techniek is dit zeker nodig dat je al je zintuigen gebruikt.

Imigary is een heel sterk wapen. Bij deze oefeningen krijg je een overzicht van je gehele beweging. Over dit onderwerp alleen kan je een heel boek schrijven. Het is zo een sterk wapen dat het zelf kan gebruikt worden tijdens blessures. Dit zal er voor zorgen dat je veel sneller terug op je oude niveau geraakt.

De wetenschap heeft vastgesteld dat deze techniek aan iedereen is aan te leren. Mentale inbeelding of imigary kan als instrument gebruikt worden om jezelf te verbeteren, jezelf een positievere ingesteldheid geven op de baan en je energie op te krikken.

Er zijn 2 soorten van imigary :

- Doel gerichte imigary : Dit houd in dat je je inbeeld dat je heel grote succes hebt gehaald. Je beeld je in dat je een moeilijke spare maakt of je beeld je in dat je een 300 game aan het gooien bent.
- Vordering georiƫnteerde imigary : Dit houd in dat je je inbeeld hoe je vorderingen maakt in je spel. Dit is een goede manier om je praktijk sessies aan te vullen en te verbeteren.

Waarom imigary werkt:
Er zijn 4 redenen die aantonen dat het beoefenen van imigary een hulp kan zijn bij je bowlingspel.

Op een moment dat je jezelf opgelucht voelt of wanneer je dagdroomt zenden je hersenen impulsen naar je spieren. Deze impulsen noemen we neuronmusculaire impulsen, het zijn de zwakke broertjes van de impulsen die je spieren doen werken. Als je je inbeeldt dat je aan het bowlen bent, versterk je dus je zenuwstelsel.
Het beoefenen van de mentale inbeelding programmeert je hersenen met een hele reeks instructies. Tijdens het echte spel zal je je bewegingen makkelijker uitvoeren en zal je dus natuurlijker spelen.
Mentale inbeelding helpt je om op je beste niveau te blijven spelen. Tijdens de oefeningen beeld je jezelf in dat je alle bewegingen perfect uitvoert en dat je zo successen boekt. Dit helpt je om een positieve ingesteldheid op te bouwen die enkel gericht is op het willen bereiken van iets. Het zorgt er ook voor dat je stressgevoelens en negatieve gedachten verdwijnen.
Als je mentale inbeelding gebruikt juist voor de competitie zal dit je geest en je lichaam voor bereiden op de uit te voeren taak. Het zal tevens je negatieve gedachten wegnemen. Het bevordert eveneens je zelfcontrole en je concentratie zodat je minder afgeleid zal worden door externe omstandigheden. Het vervangt dus je zorgen door positieve mentale indrukken die jouw moraal opkrikken.

Het aanleren van de mentale inbeelding:
Het aanleren van de mentale inbeelding is een kunst die zich moet ontwikkelen door te trainen. Hoe meer je je erop toelegt hoe eenvoudiger het wordt. De inbeeldingen zullen ook levendiger worden.

Hier zijn een paar tips die je kunnen helpen:
- Combineer de mentale inbeelding met je fysieke training. Zij hebben een stimulerende werking op elkaar.
- Beoefen de mentale inbeelding op een rustige plaats, bij voorkeur een plaats waar je vrij bent van storingen van buitenaf. Bij een storing zal het effect verminderen. Met veel oefenen zal je echter merken dat je mentale inbeelding op den duur ook kan gebruiken in een groep, dit moet 1 van je doelen zijn.
- Beoefen mentale inbeelding bij voorkeur met behulp van zelfhypnose, ontspanningsoefeningen en meditatie. Dit zal enorm helpen om je aandacht op de oefening te houden, het helpt je ook om de inbeelding levendiger te maken.
- We raden je aan om een cassette voor jezelf op te nemen. Zet hierop muziek waarbij je je goed voelt. Spreek dan tot jezelf. Herhaal dat je nog steeds aan het verbeteren bent, geef een overzicht van de prestaties waar je trots op bent en fantaseer over wat je in de toekomst nog zal verbeteren en bereiken.

Relaxatie en ademhaling:
De technieken die we hierboven hebben beschreven zijn effectiever als zij gecombineerd worden met relaxatie en ademhalingsoefeningen. De ontspanningsoefeningen helpen je om je geest te focussen op wat je aan het doen bent. Bijkomend zal ontspanning, uitgevoerd juist voor een wedstrijd , je stress en opwinding verminderen. Zo zal je je beste spel kunnen spelen. Er zijn veel verschillende ontspannings technieken, elkeen kan gebruikt worden. Wij stellen je er 1 voor.

Oefening:
- Zoek je een plaats waar je je gedurende 10 à 15 min. Kunt afzonderen.
- Ga op je rug liggen. Leg je handen naast je dijen. Hou je benen gestrekt, kruis ze niet. Sluit je ogen.
- Haal langzaam en diep adem. Maak gebruik van je middenrif (buikademhaling). Adem diep in, tel tot 4. hou je adem in en tel tot 4. Adem langzaam uit en tel tot 4. de uitademing gebeurt bij voorkeur door je mond. Na een paar minuten zul je merken dan je lichaam en je geest zich hebben aangepast aan dit ritme.
- Probeer nu met je geest je voeten te zien. Als je zicht hebt, concentreer je dan op het ontspannen van al je spieren in je voeten. Spreek in stilte tegen jezelf (laat je geest werken) bijvoorbeeld "mijn voeten voelen zwaar aan door de ontspanning, ik voel dat de spieren zich ontspannen." Concentreer je echter niet te hard. De kans bestaat erin dat je te hard probeert en dat je zo meer spanning oproept dan ontspanning.
- Doe nu het zelfde met de andere voet, de benen, de dijen,… en werk langzaam naar boven toe. Je zult voelen dat je spieren zich meer gaan ontspannen.
- Als je het hele lichaam hebt afgewerkt, zal je zeer ontspannen zijn. Pas nu de visualisatie en de mentale inbeelding toe. Een paar minuten per dag volstaan om een goede opbouw te krijgen.
Zelfs tijdens het spel kan je deze techniek toepassen. De volgende keer dat je een gevoel krijgt van onmacht, dat je stress voelt opkomen of je je machteloos voelt. Adem dan een paar maal zeer diep in en uit en laat je geest terug helder worden.

De mentale voorbereiding:
De mentale voorbereiding begint reeds voor je het bowlingcenter betreedt.

- Een goede nachtrust is natuurlijk zeer belangrijk. Het is 1 van de beste manieren om je geest en lichaam voor te bereiden op de te leveren prestatie.
- Zorg dat je genoeg voedsel hebt opgenomen, niet te veel en niet te weinig.
- Zorg er voor dat je het feit, dat je op je beste niveau zal presteren, reeds gevisualiseerd hebt voor je het bowlingcenter binnen stapt.
- Bij aankomst in het center neem je even de tijd om tot rust te komen, ga de conditie van de banen na en begin een planning te maken. Bepaal welke aanpassingen je zal moeten maken als blijkt dat je eerste beoordeling van de banen correct was.
- Voor je begint te bowlen, bepaal je een denkcirkel. Deze is gelegen tussen de balreturn en de scoretafel. Zorg dat je je in je denkcirkel bevindt als jouw beurt er aan komt. Als je in de denkcirkel bent visualiseer je dan al de bewegingen die je gaat uitvoeren vanaf de stance tot de eindpositie.
- Als het jouw beurt is, neem dan de stance aan en voer je bewegingen uit zonder nog na te denken. Een maal in de stance mag je niet meer nadenken. Je beslissingen heb je al genomen in de denkcirkel. Als je nog nadenkt in de stance bestaat er een kans dat je overdenkt. En zo een negatieve impuls krijgt.
Pas wat er in dit hoofdstuk staat geschreven toe en je zal ontdekken wat een voordelen dit zal hebben op jou en je game. Je scores en je ingesteldheid zullen een stuk beter zijn.

NAAR BOVEN

    Teller