de OPWARMING!

 

  •    

    Inleiding

    Het is heel belangrijk dat men zich fatsoenlijk opwarmt. Dit betekent niet dat men een paar kilometer moet gaan lopen. Bowling is ook geen grote fysieke inspanning zoals andere dat wel zijn. Men moet echter wel de spieren goed losmaken om aan een goede sportprestatie te kunnen beginnen. Men heeft zelfs bepaald dat een speler die zich goed opwarmt een game voorsprong heeft op iemand die dit niet doet. Deze speler zal veel sneller in zijn ritme geraken.

     

    Hoe warmt men zich best op?

    Men begint het best door alle lichaamsdelen af te gaan en deze een voor een opwarmen en losmaken.

     

    1. Voeten

    Maak je voeten los door deze rond te draaien op de tip van je teen. Doe dit 2 maal bij elke voet voor ongeveer 8 sec.

     

    2. Benen

    Trappel heel even ter plaatse met je voeten tot tegen je achterwerk, zodat deze spieren kunnen opwarmen. Neem dan je voet vast. Trek deze tegen je billen tot je voelt dat het net geen pijn gaat doen. Hou dit 8 sec. aan. Doe dit ook voor je ander been en voer daarna deze oefening nog eens uit voor elk been.

     

    3. Lies :

    Zet je voeten uit elkaar zak door 1 van je knieën en houd je ander been gestrekt. 

    Zet je voeten zo ver uiteen tot als je door je knie zakt dat je je liesspier voelt rekken. Hou dit 8 sec. aan doet dit 2 maal voor elke zijde.

    Zet je voeten achter elkaar en buig door je voorste knie. Hou je achterste been gestrekt.

    Steun op je voorste knie en probeer met je hiel op de grond te blijven. Doe dit tot je je spieren voelt rekken, hou dit 8 sec. aan en verwissel van been. Doe dit hierna nog 1 keer.

     

    4. Heup

    Draai heel even rond met je heupen om deze los te maken.

    Probeer daarna met je handen je tenen te raken zonder je knieën te buigen. Buig 2 maal voorover en hou dit 8 sec. aan. Draai nog even rond met je heup tussen de 1e keer en de 2e keer in.

     

         5. Armen :

         Zwaai je armen rond zodat je spieren zodat je spieren loskomen en opwarmen. Doe dit voor beide armen. Draai een tijd vooruit en dan een tijdje achteruit. Doe je hand achter je hoofd en trek aan je elleboog met je andere hand tot je voelt dat je spieren opspannen. Hou dit 8 sec. aan. Doe dit voor je andere armen en herhaal dan deze oefening nog eens.

     

         6.Vingers

         Plooi je vingers en strek deze helemaal. Doe dit snel een 25 keer na elkaar. Sla met je handen zodat je polsen los komen en doe de oefening dan nog eens.

     

         7.Polsen :

         Sla je handen in elkaar net als je gaat bidden. Draai nu rond met je handen. Doe dit een 10 seconden. Strek nu je arm en neem je vingers vast. Trek hier heel voorzichtig aan tot je je spieren voelt rekken. Hou dit 8 sec. aan en neem je andere hand. Doe de oefening 2 maal na elkaar.

     

         8.Hoofd

         Draai rond met je hoofd. Doe dit in beide richtingen zodat je nekspieren los komen.

     

    NAAR BOVEN

     

  •     Teller